Nemmere godtgørelsesregler for jer

OPDATERET 30.3.2026

På grund af valget er den nemmere godtgørelse desværre udsat. Vi skal nok holde øje og opdatere, når sagen udvikler sig.

Oprindelig historie

Indtil i år har det – på godt dansk – været bøvlet, når en frivillig i en forening skulle godtgøres.

Der var telefonpuljer, portopuljer, mødepuljer og et hav af regler om, hvordan det hele skulle administreres. Selv vi administratorer kunne til tider blive lidt rundtossede.

Nu er det heldigvis blevet meget nemmere.

Fra 1. januar i år må et bestyrelsesmedlem i en andelsbolig- eller ejerforening nemlig modtage en skattefri godtgørelse på op til 10.000 kroner om året i én samlet ramme.

For jer betyder det:

• I får nemmere mulighed for at anerkende bestyrelsens indsats

• I slipper for at holde styr på flere små satser

• I kan beslutte én samlet skattefri godtgørelse inden for rammen

I langt de fleste foreninger, vi administrerer, ligger godtgørelsen i dag væsentligt lavere end det tilladte. Oftest på nul. Og sådan tror vi, at de fleste foreninger vil fortsætte.

Men vi foreslår alligevel, at I tager diskussionen i bestyrelsen, eller at I tager emnet som et punkt på næste generalforsamling, så I kan få besluttet niveauet hos jer.

Vi ved nemlig, at en del foreninger er begyndt at have svært ved at finde afløsere til de eksisterende bestyrelsesmedlemmer. Her kan små kompensationer gøre en forskel. Og alene det, at I er afklarede om, hvordan I håndterer det i foreningen, kan gøre snakken med interesserede potentielle bestyrelsesmedlemmer nemmere.

Deltager vi på jeres generalforsamling, rådgiver vi naturligvis gerne om, hvad I kan gøre i jeres forening.

BOLIQ har arbejdet med ejendomsadministration siden 2007. Vi har prøvet det meste – også det, der ikke gik helt efter planen. Den erfaring deler vi her i vores blog, så andre kan slippe for at lære det hele på den hårde måde.

Forrige
Forrige

Pas på med at være for flink – det kan koste dyrt

Næste
Næste

Ting I skal tænke over, før I vælger tid og sted for generalforsamling